سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفت 2 ...

چگونگی وصول از خودشناسی به خداشناسی

 

در گفتار گذشته به این حقیقت مهم دست یافتیم که بهترین راه شناخت خداوند متعال بلکه تنها راه شناخت حقیقی او معرفت نفس است و به این مطلب در روایتی رسیده از اهل بیت عصمت و طهارت نیز اشاره شده است .

 

از پیامبر اکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)روایت است که مردی از ایشان سوال نموده که :

 

چه راهی برای شناخت پروردگار هست ؟ حضرت در پاسخ فرمودند : راهش شناختن نفس است ،

 

اما انچه مهم است اینکه چه  گونه میتوان از طریق شناخت نفس به شناخت خداوند متعال نائل گردید ؟ به تعبیر دیگر چگونه میتوان خود را شناخت تا از طریق خودشناسی به خداشناسی رسید ؟

 

پاسخ این سوال همان است که در بحث پیرامون روش خودشناسی آمد که : تنها راه شناخت خویشتن توجه دائمی به خدای متعال و  خالی کردن قلب از هرچه غیر خداست و این محقق نمیگردد مگر با عبودیت و بندگی خالصانه !

 

در مصباح الشریعه در توصیف کسی که به شناخت خداوند متعال نائل گشته به نقل از امام صادق (ع) می فرماید :

 

(( آن کس که معرفت خدای متعال نصیبش شده باشد ، تنش با خلق است ولی دلش با خداست ، انچنان که اگر یک چشم بر هم زدن دلش خدای را از یاد ببرد ، از شوق خدا می میرد و معرفت یافته ، امین امانت های الهی و گنجینه ی اسرار او معدن نور و دلیل رحمت اوست بر خلقش ، حامل علوم خداوندی و میزان فضل و عدل الهی است . او از خلق و مراد و دنیا بی نیاز است و جز خدای متعال هم دمی ندارد و هیچ گفتار و اشاره و نفسی ندارد مگر آنکه به وسیله خدا و برای خدا و از جانب خدا و با خدا می باشد پس در گلزار های لطف خداوندی در رفت و آمد و از لطایف فضل او خوشه چین است و برای وصول به این مقام شامخ معرفت اصل و ایمان فرع اوست ))

 

و البته معرفت شناختی نیست که از کتاب و استاد به دست آید بلکه تنها با تهذیب نفس و متخلق شدن به اخلاق الهی پدید می آید .